ماشین حساب

حسابداری

ماشین حساب

حسابداری

مقالات حسابداری ، نرم افزارهای حسابداری ، کتاب و ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

۱۰ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است

استاندارد

عنوان استاندارد

Pdf

PowerPoint

33

مزایای بازنشستگی کارکنان

دانلود  

32

کاهش ارزش داراییها

دانلود  

31

داراییهای غیرجاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف شده

دانلود  

30

سود هر سهم

دانلود  

29

فعالیتهای ساخت املاک

دانلود  

28

فعالیتهاى بیمه عمومى

دانلود  

27

طرحهای‌ مزایای‌ بازنشستگی

دانلود دانلود

26

فعالیتهای‌ کشاورزی

دانلود دانلود

25

گزارشگری‌ بر حسب‌ قسمتهای‌ مختلف

دانلود  

24

گزارشگری‌ مالی‌ واحدهای‌ تجاری‌ در مرحله‌ قبل از بهره‌برداری

دانلود دانلود

23

حسابداری‌ مشارکتهای‌ خاص‌

دانلود دانلود

22

گزارشگری‌ مالی‌ میان‌دوره‌ای‌

دانلود دانلود

21

حسابداری‌ اجاره‌ها

دانلود دانلود

20

سرمایه گذاری در واحدهای تجاری وابسته - تجدیدنظر شده 1389

دانلود دانلود

19

ترکیبهای تجاری - تجدیدنظر شده 1384

دانلود دانلود

18

صورتهای مالی تلفیقی و حسابداری سرمایه گذاری در واحدهای تجاری فرعی - تجدیدنظر شده 1384

دانلود دانلود

17

داراییهای نامشهود- تجدید نظر شده 1386

دانلود دانلود

16

استانداردحسابداری شماره 16، آثار تغییردرنرخ ارز(تجدیدنظرشده1391)

دانلود دانلود

15

سرمایه گذاریها - تجدیدنظر شده 1392

دانلود دانلود

14

نحوه‌ ارائه‌ داراییهای‌ جاری‌ و بدهیهای‌ جاری

دانلود دانلود

13

حسابداری‌ مخارج‌ تأمین‌ مالی‌

دانلود دانلود

12

افشای اطلاعات اشخاص وابسته - تجدید نظر شده 1386

دانلود دانلود

11

داراییهای ثابت مشهود - تجدید نظر شده 1386

دانلود دانلود

10

حسابداری‌ کمکهای‌ بلاعوض‌ دولت‌

دانلود دانلود

9

حسابداری‌ پیمانهای‌ بلندمدت

دانلود دانلود

8

حسابداری‌ موجودی‌ مواد و کالا

دانلود دانلود

6

گزارش‌ عملکرد مالی

دانلود دانلود

5

رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه - تجدیدنظر شده 1384

دانلود دانلود

4

ذخایر، بدهیهای احتمالی و داراییهای احتمالی- تجدیدنظر شده 1384

دانلود دانلود

3

درآمد عملیاتی

دانلود دانلود

2

صورت‌ جریان‌ وجوه نقد

دانلود دانلود

1

نحوه‌ ارائه‌ صورتهای‌ مالی

دانلود دانلود
 
آمنه جوادزاده

برنامه آموزشی و مدرک ®CFA چیست؟

در سال 1945 و با گسترش بی سابقه ابزارهای مالی، بحثهای زیادی در مورد نیاز به یک سیستم رتبه بندی و احراز صلاحیت افراد فعال در زمینه مالی و سرمایه گذاری مطرح شد. طرح کنندگان این مباحث بر این باور بودند که به دلیل گسترش و پیچیدگی ابزارهای مالی و سرمایه گذاری، نیاز است صلاحیت افراد فعال در این زمینه تایید شود تا بتوان در مورد حداقل دانش و مهارت مورد نیاز برای ورود به این حرفه از یک سو و صلاحیت اخلاقی این افراد از سوی دیگر تصمیم گرفت. در پاسخ به این نیازها بود که موسسه  Financial Analysts Federation) FAF) در سال 1947 در آمریکا تاسیس شد. در سال 1959 این موسسه اقدام به تاسیس سازمان مستقلی برای مدیریت مدارک حرفه ای مالی تاسیس نمود.  این موسسه که ICFA نامیده شد در سال 1963 اولین آزمون حرفه ای را برگزار نمود. FAF و  ICFA پس از مدتی ادغام شدند و نام Association for Investment Management and Research(AIMR)l را بر خود نهادند. در سال 2004 این موسسه به CFA Institute تغییر نام داد.

CFA Institute یک انجمن غیرانتفاعی با قدمت 65 ساله در امریکا است که نزدیک به 100 هزار عضو از 131 کشور جهان را داراست. یکی از فعالیت های این انجمن ارایه برنامه آموزشی، آزمون و مدرک CFA است.  CFA مخفف عبارت  Chartered Financial Analyst ®  است که می توان آنرا به عنوان "تحلیل گر خبره مالی و سرمایه گذاری" ترجمه نمود. مهمترین شرط برای گرفتن مدرک CFA، قبولی در سه سطح آزمون این موسسه است. لازم به ذکر است که این انجمن تنها به استانداردسازی و تأمین محتوای آموزشی هر یک از سطوح آزمون می پردازد تا علاقمندان با مطالعه شخصی و شرکت در دوره های آموزشی دیگر نهادها و موسسات آموزشی برای شرکت در آزمون آمادگی لازم را کسب کنند. مدرک CFA به عنوان یک مدرک حرفه ای معتبر در زمینه مدیریت مالی و سرمایه گذاری و همطراز و حتی بالاتر از  مقطع کارشناسی ارشد در این رشته شناخته می شود. این مدرک توسط موسسه اکونومیست به عنوان استاندارد طلایی مدارک حرفه ای در زمینه امور مالی و سرمایه گذاری شناخته شده است. گرایش به سمت این مدرک افزایش روزافزونی را شاهد بوده است بطوریکه در سال 2010 میلادی نزدیک به 160,000 نفر از 150 کشور  برای شرکت در این آزمون ثبت نام کردند که نشان از اقبال گسترده به این مدرک است. تا کنون نیز 86,800 نفر در دنیا موفق به دریافت این مدرک شده اند.

 

کسب مدرک CFA چه مزایایی دارد؟

مزایای کسب این مدرک را می توان به طور خلاصه به سه دسته تقسیم بندی نمود:

جامعیت منابع اطلاعاتی: مطالب موجود در منابع اطلاعاتی آزمون که اصطلاحا به آن CBOK گفته می شود، کلیه مواردی را که یک تحلیل گر خبره در سطح حرفه ای و کلاس جهانی برای تحلیل ها و تصمیم گیری های مالی و سرمایه گذاری نیاز دارد، به او آموزش می دهد. جامعیت مطالب مورد اشاره در CFA را می توان از تنوع زمینه های فعالیت دارندگان این مدرک متوجه شد:

اعتبار بین المللی:

مدرک CFA معتبرترین مدرک حرفه ای در زمینه مدیریت مالی و سرمایه گذاری است که اعتبار آن نزد بسیاری از شرکت ها و نهادهای مالی و سرمایه گذاری بالاتر از  مدرک کارشناسی ارشد در رشته های  مالی از دانشگاه های معتبر جهان می باشد. بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان، رشته های خود را در زمینه مدیریت مالی و سرمایه گذاری منطبق با سرفصل های موسسه CFA تدوین و به تصویب این موسسه می رسانند. همچنین دارا بودن هریک از سطوح آزمون CFA، در پذیرش دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه ها تأثیر به سزایی دارد.

این مدرک همچنین توسط بسیاری از شرکت‌های معتبر جهانی به عنوان نشانی از تخصص در زمینه امور مالی شناخته می شود و برخورداری از آن برای داوطلبین احراز شغل های مرتبط با امور مالی یک مزیت بسیار مهم و گاها یک ضرورت محسوب می شود. به عنوان مثال در این زمینه، به اسامی شرکتهایی که بیشترین دارنده این مدرک را در استخدام خود دارند اشاره می کنیم:

  • JPMorgan Chase & Co
  • Lehman Brothers Inc
  • Mellon Financial Corporation
  • Merrill Lynch & Co., Inc
  • Morgan Stanley
  • PricewaterhouseCoopers International Limited
  • RBC
  • Scotiabank Group
  • State Street
  • TD Bank Financial Group
  • UBS
  • Wachovia Corporation
  • ABN AMRO
  • Allianz AG
  • Bank of America Corporation
  • Barclays Group
  • BMO Financial Group
  • CIBC
  • Citigroup
  • Credit Suisse Group
  • Deutsche Bank
  • FMR Corporation
  • The Goldman Sachs Group, Inc
  • HSBC
  • ING Groep N.V

 

کاربردی بودن مطالب:

محتوای آموزشی CFA با هدف برآورده ساختن نیازهای تحلیلگران و کارشناسان فعال در حوزه مالی و سرمایه گذاری طراحی شده است. علاوه بر این به دلیل پیچیدگی و پویایی حوزه مالی و سرمایه گذاری، محتوای آموزشی این استاندارد هر ساله توسط دارندگان این مدرک و سایر فعالان و صاحبنظران این حوزه مورد بازبینی قرار می گیرد تا ایده ها، مفاهیم و ابزارهای جدید پوشش داده شوند.

 

محتوای آموزشی (CBOK) برنامه CFA

شکل مقابل منابع اطلاعاتی آزمون که اصطلاحا به آن CBOK گفته می شود را نمایش می دهد. میزان اهمیت هر مبحث در آزمونهای مختلف نیز در این شکل مشخص شده است. به عنوان مثال مباحث مرتبط با مدیریت سبد و برنامه‌ریزی دارایی‌ها(Portfolio Managment & Wealth Planning) به صورت حلقه های آبی پر رنگ مشخص شده که در هر سطح بزرگتر می‌شود و بدین معناست که در سطح سه اهمیت و وزن بیشتری برای مطالب مرتبط با این مبحث نسبت به سطوح دیگر در نظر گرفته می شود.  محتوای هر یک از کتابها و همچنین وزن آنها در آزمون ها در ادامه مورد اشاره قرار گرفته است.

مجموعه CBOK در هر یک از  سطوح، از 6 کتاب تشکیل شده و مباحث آن به گونه­ای طراحی شده است که نیازهای علمی مورد نیاز برای یک سرمایه گذار فعال در سطح بین المللی را پوشش می دهند. جدول زیر خلاصه ای از اهداف و مطالب هر کتاب را نشان می دهد. همچنین اوزان امتحانی هر کتاب در سطح یک آزمون نیز در جدول زیر آمده است:

 

کتاب اول:

بخش اول- استانداردهای اخلاقی و حرفه ای (Ethical and professional Standards)

به منظور حفظ حقوق سرمایه گذاران و همچنین تضمین سلامت بازارهای مالی، نهادهای قانونگذار، شرکتها و یا موسسات فعال در بازار، مجموعه ای از اصول اخلاقی را تدوین می نمایند. موسسهCFA  نیز استاندارد خاص خود را در این زمینه تدوین کرده است. شرکت های سرمایه گذاری می توانند با اتخاذ و اجرای این اصول، سلامت بازار مالی را بهبود بخشیده و اعتماد مشتریان خود را افزایش دهند. بر خلاف انتظار بسیاری از شرکت کنندگان، سوالات مربوط به این بخش  جزو سوالات مشکل آزمون محسوب می شوند. (ضریب آزمون= 15%)

بخش دوم- روش های کمی (Quantitative Methods)

فعالیت در بازارهای مالی و سرمایه گذاری بدون تسلط بر مفاهیم و ابزارهای ریاضی  ممکن نیست. در درس روشهای کمی، پرکاربردترین ابزارهای ریاضی مورد نیاز سرمایه گذاران معرفی می شود. ارزش زمانی پول، آمار و احتمال و تست فرضیه مهمترین اجزای این بخش محسوب می شوند. (ضریب آزمون= 12%)

  

کتاب دوم:

اقتصاد (Economics)

سرمایه گذاری در بازار سرمایه بدون توجه به وضعیت اقتصادی کشور بی معناست. سرمایه گذاران نیاز دارند اصول حاکم بر اقتصاد و همچنین تاثیر پارامترهای اقتصادی همچون نرخ تورم و مفاهیمی چون دوران رونق و رکود و تاثیر آنها بر بازدهی سرمایه گذاری ها را بدانند. این درس در پاسخ به این نیازها طراحی و ارائه شده است.(ضریب آزمون= 10%)

 

کتاب سوم:

تجزیه و تحلیل و گزارش دهی مالی (Financial Reporting and Analysis)

اطلاعات مالی را می توان مهمترین نوع اطلاعات برای بررسی وضعیت عملکرد یک شرکت دانست؛ بنابراین آگاهی از نحوه تحلیل این اطلاعات بسیار مهم و ضروری است. این بخش از CBOK، نحوه ارائه صورتهای مالی و همچنین نحوه تجزیه و تحلیل آنها را بیان می دارد. تسلط بر مفاهیم کتاب به معنای کسب توانایی در تجزیه و تحلیل صورتهای مالی شرکتهای بین المللی (که ممکن است بر اساس استانداردهای متفاوتی تهیه شده باشند) است. (ضریب آزمون= 20%)

 

کتاب چهارم:

بخش اول- مدیریت مالی بنگاه (Corporate Finance)

واحدهای مالی وظایف مختلفی دارند که از مهمترین آنها می توان به بودجه بندی سرمایه ای (ارزیابی اقتصادی طرح ها و پروژه ها)، تامین مالی، مدیریت سرمایه در گردش و حاکمیت بنگاه ها اشاره نمود. در این کتاب نحوه اخذ تصمیم اصولی در این موارد بیان می شود. (ضریب آزمون= 8%)

بخش دوم- مدیریت سبد سهام و طرح ریزی ثروت (Portfolio Management & Wealth Planning)

سرمایه گذاران به منظور بهینه نمودن ریسک و بازده سرمایه گذاری های خود، اقدام به تشکیل سبد سرمایه گذاری می نمایند. به منظور انتخاب بهترین ترکیب سرمایه گذاری، ابزارها و روشهای مختلفی وجود دارند که تحت عنوان مدیریت سبد از آنها یاد می شود. مباحث مرتبط با مدیریت سبد به تفصیل در سطوح مختلف CFA مورد بررسی قرار گرفته اند. (ضریب آزمون= 5%)

 

کتاب پنجم:

بخش اول- سرمایه گذاری در بورس (Equity Investment)

این کتاب به معرفی بورس های معروف دنیا، مفاهیم رایج در سرمایه گذاری در بورس، روشهای ارزشگذاری سهام و همچنین ریسکهای مرتبط با خرید سهام پرداخته است. (ضریب آزمون= 10%)

بخش دوم- اوراق قرضه (Fixed Income)

اوراق قرضه که در کشور ما با عنوان اوراق مشارکت شناخته می شوند یکی از گزینه های سرمایه گذاری هستند که ویژگی اصلی آنها ریسک نزدیک صفر آنهاست. اهمیت بالای این ویژگی باعث شده است که سرمایه گذاری در اوراق قرضه به عنوان یک از راه های مدیریت ریسک سبدهای سرمایه گذاری شناخته شود. این کتاب به بررسی انواع اوراق قرضه، نحوه قیمت گذاری و بررسی مزایا و معایب این اوراق می پردازد. (ضریب آزمون= 12%)

 

کتاب ششم:

بخش اول- ابزار مشتقه (Derivatives)

ابزارهای مشتقه یکی از ابزارهای رایج در مدیریت ریسک به شمار می روند که به تازگی نیز در کشور ما معرفی شده اند. درک این ابزارها به دلیل مدل های ریاضی حاکم بر آنها از پیچیدگی بالایی برخوردار است. در این کتاب مفاهیم، انواع و همچنین نحوه قیمت گذاری این ابزارها معرفی می شود. (ضریب آزمون= 5%)

بخش دوم- سایر گزینه های سرمایه گذاری (Alternative Investment)

این کتاب به بررسی  دیگر گزینه های سرمایه گذاری (غیر از سهام و اوراق قرضه) نظیر املاک و مستغلات، صندوق های سرمایه گذاری و ... می پردازد.  (ضریب آزمون= 3%)

 

سرفصلهای مورد بحث در آزمون CFA
 

VII. Fixed Income

A. Types of Fixed-Income Securities and their Characteristics

B. Fixed-Income Markets

C. Fixed-Income Valuation and Return Analysis

D. Term Structure Determination and Yield Spreads

E. Analysis of Interest Rate Risk

F. Analysis of Credit Risk

G. Valuing Bonds with Embedded Options

H. Structured Products


VIII. Derivatives

A. Types of Derivative Instruments and their Characteristics

B. Forward Markets and Instruments

C. Futures Markets and Instruments

D. Options Markets and Instruments

E. Swaps Markets and Instruments

F. Credit Derivatives Markets and Instruments


IX. Alternative Investments

A. Types of Alternative Investments and their Characteristics

B. Real Estate

C. Private Equity/Venture Capital

D. Hedge Funds

E. Closely-held Companies and Inactively Traded Securities

F. Distressed Securities/Bankruptcies

G. Commodities

H. Tangible Assets with Low Liquidity


X. Portfolio Management and Wealth Planning

A. Portfolio Concepts

B. Management of Individual/Family Investor Portfolios

C. Management of Institutional Investor Portfolios

D. Pension Plans and Employee Benefit Funds

E. Investment Manager Selection

F. Other Institutional Investors

G. Mutual Funds, Pooled Funds, and ETFs

H. Economic Analysis and Setting Capital Market Expectations

I. Tax Efficiency

J. Asset Allocation (including Currency Overlay)

K. Portfolio Construction and Revision

L. Equity Portfolio Management Strategies

M. Fixed-Income Portfolio Management Strategies

N. Alternative Investments Management Strategies

O. Risk Management

(P. Execution of Portfolio Decisions (Trading

Q. Performance Evaluation

R. Presentation of Performance Results

I. Ethical and Professional Standards

A. Professional Standard of  Practice

B. Ethical Practices


II. Quantitative Methods

A. Time Value of Money

B. Probability

C. Probability Distributions & Descriptive Statistics

D. Sampling and Estimation

E. Hypothesis Testing

F. Correlation Analysis and Regression

G. Time Series Analysis

H. Simulation Analysis

I. Technical Analysis


III. Economics

A. Market Forces of Supply and Demand

B. The Firm and Industry Organization

C. Measuring National Income and Growth

D. Business Cycles

E. The Monetary System

F. Inflation

G. International Trade and Capital Flows

H. Currency Exchange Rates

I. Monetary and Fiscal Policy

J. Economic Growth and Development

K. Effects of Government Regulation

L. Impact of Economic Factors on Inv.  Markets


IV. Financial Reporting and Analysis

(A. Financial Reporting System (IFRS & GAAP

B. Principal Financial Statements

C. Financial Reporting Quality

D. Analysis of Inventories

E. Analysis of Long-Lived Assets

F. Analysis of Taxes

G. Analysis of Debt

H. Analysis of Off-Balance-Sheet Assets

I. Analysis of Pensions, Stock Compensation

J. Analysis of Inter-Corporate Investments

K. Analysis of Business Combinations

L. Analysis of Global Operations

M. Ratio and Financial Analysis

V. Corporate Finance

A. Corporate Governance

B. Dividend Policy

C. Capital Investment Decisions

D. Business and Financial Risk

E. Long-Term Financial Policy

F. Short-Term Financial Policy

G. Mergers & Acquisitions & Corporate Restructuring


VI. Equity Investments

A. Types of Equity Securities and their Characteristics

B. Equity Markets: Characteristics, Institutions, Benchmarks

C. Fundamental Analysis and the Valuation of  Equity

D. Equity Market Valuation and Return Analysis

E. Special Applications of Fundamental Analysis

F. Equity of Hybrid Investment Vehicles

 

نکاتی پیرامون آزمون CFA

  • CFA دارای سه سطح آزمون است. آزمون سطح 1، دو بار در سال (خردادماه و آذرماه) و آزمون سطح 2و3، یک بار در سال (خردادماه) برگزار می شود.
  • سوالات سطح 1و2 به صورت چند گزینه ای و سوالات سطح 3 ترکیبی از سوالات تستی و تشریحی می باشد.
  •  موسسهCFA،ا 300 ساعت مطالعه را برای تسلط بر مفاهیم در هر سطح پیشنهاد داده است.
  • آزمون به زبان انگلیسی برگزار می گردد.
  • این آزمون ها در خارج از کشور (امارات متحده عربی، ترکیه، هند، مالزی، سنگاپور و ...) برگزار می گردد.
  • سوالات آزمون CFA بر اساس مطالب مطرح شده در CBOK طراحی می شود. مرحله اول از این آزمون (CFA Level 1) در دو بخش صبح و بعد از ظهر (هر کدام 3 ساعت) برگزار می گردد. این آزمون مجموعا از 240 سوال (120 سوال در بخش  صبح و 120 سوال در بخش بعد از ظهر) تشکیل می شود.
  • برای ثبت نام باید به سایت موسسه CFA (www.CFAinstitute.org) رجوع نموده و به صورت آنلاین ثبت نام نمایید.
  • هزینه و مهلت ثبت نام سطح 1 آزمون در سال2014 (خرداد 1393) به شرح زیر می باشد (هر چه به زمان آزمون نزدیک تر شویم، هزینه ثبت نام افزایش می یابد):
مهلت زمانی ثبت نام

هزینه ثبت نام کلی آزمون CFA
(فقط برای یکبار و ویژه کاندیداهای جدید)

+

هزینه آزمون سطح1

=

هزینه نهایی

25 September, 2013

$440

+

$680

=

$1120

12 February,  2014

$440

+

$800

=

$1240

12 March, 2014

$440

+

$1170

 

$1610

  •  هزینه فوق شامل موارد زیر می گردد:

                 - ثبت نام در آزمون

                 - دریافت مجموعه آموزشی CBOK به صورت الکترونیکی (هزینه کتاب های چاپی به صورت جداگانه محاسبه می شود)

                 - شرکت در یک آزمون آزمایشی Mock Exam

  • شرکت کنندگان در آزمون صرفا مجاز به استفاده از دو نوع ماشین حساب خواهند بود که عبارتند از:

        1- Texas Instruments BA II Plus - including BA II Plus Professional

        2- Hewlett Packard 12C - including the HP 12C Platinum

 
آیا قبولی در آزمون‌های CFA دشوار است؟

با توجه به گستردگی مطالب و حجم بالای موضوعات مطروحه، قبولی در این آزمون ها چندان راحت نیست. شکل زیر نرخ قبولی در این آزمون ها را نشان می دهد. همانطور که مشاهده می شود در طول زمان و به دنبال اقبال بیشتر افراد به شرکت در این آزمون، نرخ قبولی در این آزمون ها کاهش چشمگیری داشته است.

 

 

 

 

 

 

آمنه جوادزاده

خدایا، مرا ببخش! به خاطر همه لحظه هایی که به یاد تو نبوده ام!
به خاطر همه سجده هایی که زود سر از مهر برداشتم .
به خاطر همه درهایی که کوبیده ام و خانه تو نبوده اند .
به خاطر همه حاجاتی که از غیر تو خواسته ام .
به خاطر همه وعده هایی که تو دادی و من باور نکردم .
به خاطر همه آنچه به خاطر سعادت من از من خواستی و من اعتماد نداشتم .
به خاطر همه آنچه خواستی به من بفهمانی و من نفهمیدم .
به خاطر همه نعمتهایت که شکر نکرده ام .
به خاطر همه مهربانی هایت که با گناه پاسخ داده ام .
به خاطر همه چشم پوشی هایت که سوء استفاده کرده و گستاخ تر شده ام .
به خاطر همه آنچه در راه من خرج کرده ای و من هیچ در راه تو خرج نکرده ام .
... مرا ببخش!
نه به خاطر آنکه من لیاقت بخشیده شدن دارم. به خاطر اینکه تو شایسته بخشیدنی!
نه به خاطر آنکه گناهان من بخشودنی هستند. به خاطر اینکه تو اهل عفو و مغفرتی و گذشت کار توست .
نه به خاطر اینکه من خوب شده ام. به خاطر اینکه تو خوبی!
نه به خاطر آنکه مرا خوشحال کنی به خاطر اینکه پیامبرت و اولیاء تو، خوشحال شوند!
مرا ببخش، نه به خاطر من! به خاطر «آن که » گناهان من اول او را اذیت می کند!
به خاطر «آن که » گناهان من، غربت و آوارگی و غیبت او را تمدید می کند!
به خاطر «آن که » هر هفته پرونده اعمال مرا به دست او می دهند!
به خاطر «آن که » این بار نمی داند با چه رویی پیش تو شفاعت مرا کند!
به خاطر «آن که » قرار است بر زمین آقایی و سروری کند و گناهان من مانع این کار شده اند!
به خاطر «آن که » دوستش داری و او تو را دوست دارد!

آمنه جوادزاده

دانلود
حجم: 2.88 مگابایت
 


  دانلود فایل به صورت pdf
حجم: 2.08 مگابایت
 

آمنه جوادزاده

در بین کاربران سایت پی اچ دی تست به ویژه داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی کمتر کسی است که بابک – حسابداری رانشناسد. نظرات ایشان در صفحه تجربیات مصاحبه دانشگاه آزاد اسلامی برای بسیاری از کاربران راهگشا بود. ایشان در آزمون دکتری ۹۲ آزاد در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران پذیرفته شده اند و این بهانه ای شد تا پای صحبت های شان بنشینیم.

babak nejad toolami

پی اچ دی تست : با سلام . لطفا بفرمایید متولد چه سالی هستید؟ و چه سالی وارد مقطع کارشناسی حسابداری شدید؟

-           سلام و عرض ادب خدمت شما و همگی دوستان . من متولد ۲۷امرداد ۱۳۵۰ در تهرانم و در سن ۳۱ سالگی (۱۳۸۱) وارد  رشته حسابداری شدم و در ۸۵ به پایان رساندم .

پی اچ دی تست: قبل از آن به چه کاری مشغول بودید؟ چه شد که وارد رشته حسابداری شدید؟

-           در سالهای ۶۸-۷۲ در رشته ریاضی کاربرد کامپیوتر تحصیل کردم و سالها مدرس ریاضی و کامپیوتر بودم و بدلیل عدم امنیت شغلی صرفا با تدریس و تصمیم گرفتم وارد رشته حسابداری بشوم و در راستای طرح ام دقیقا پیش رفتم و با اتمام لیسانس ،رییس حسابداری کارخانه کنسروی بودم  و بعد از آن، چند سالی است که مدیر مالی اداری در شرکت دیگری هستم.

پی اچ دی تست : چرا تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکتری گرفتید ؟

-           علاقه من به تدریس و تحقیق در دانشگاه انگیزه اصلی ام در این انتخاب بود. البته این انتخاب مربوط به سال گذشته نیست. من از همان زمان که خود را برای آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۹ (۳۹سالگی) آماده می کرد قدم در این راه گذاشتم و توانستم رتبه نخست کشوری آزمون کارشناسی ارشد آزاد را کسب کنم.

پی اچ دی تست : مطالعات تان برای دکتری از چه زمانی آغاز شد ؟

-           شاید بتوانم بگویم از همان دوران تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد. من در این دوران جزوه ها و کتاب های مختلف را برای خودم خلاصه می کردم و به صورت یک جزوه کامل در می آوردم. این جزوه ها هنوز هم در حال تکمیل هستند و اگر باز هم نکته جدیدی بیینم به آنهااضافه می کنم.

اما مطالعه اختصاصی من برای کنکور دکتری که همانا مرور یادداشتهای خودم بوده، از حدود دی ماه ۹۱ آغاز شد. چرا که در طول ترم هم  مشغول تدریس بودم و قبل آن مشغول مقالات پایان نامه که در ۲۸ تیر ۹۱ دفاع کرده بودم . من برای دانشجویان وقت زیادی میگذارم و درکنار مشغله های شرکتی و…، فرصتی برای مطالعه پیدا نمی کردم.

پی اچ دی تست : برای زبان تخصصی هم جزوه داشتند؟

-           خیر. من از دوره کارشناسی شروع به حفظ کامل فرهنگ لغات تخصصی حسابداری کرده بودم و فرهنگ تخصصی “خوش طینت -مدرس”را حفظ هستم و تا الان حدود ۸۰ درصد لغات فرهنگ “نوروش “را در ذهن دارم. البته یک نکته مهم برای زبان تخصصی این است که تنها دانستن معنای  لغات کافی نیست. در زبان تخصصی سوالات دروس مدیریت مالی(در سطح لیسانس و ارشد) و  حسابداری مدیریت(ارشد) و  … به زبان انگلیسی پرسیده می شود. یعنی اطلاع از مباحث علمی و محاسبات  مربوط نیز ضروری است.

پی اچ دی تست : مطالعه چه منابعی را به داوطلبان این رشته توصیه می کنید؟

تیوری

بلکویی ، اسکات ، شرودر

حسابداری مدیریت

شباهنگ ، بلوچر ، نیکبخت ، میراسکندری

مدیریت مالی:تقوی ، نیکومرام

حسابرسی:اصول ۱،۲سازمان حسابرسی،اصول حسابرسی مهرانی، فلسفه حسابرسی حساس یگانه ، بیانیه  مفاهیم بنیادی حسابرسی ، نقش اقتصادی حسابرسی والاس ، اسنانداردهای حسابرسی

آمار: عادل آذر ، رنجبران

روش تحقیق: حافظ نیا ، دلاور

زبان تخصصی:فرهنگ خوش طینت و مدرس ، نوروش

علاوه براینها همه کتب نشر ماهان برای دکتری حسابداری مورد بررسی و مطالعه دقیق قرار گرفت.

منابع اضافی پیشنهادی

کتب استادان علوم تحقیقات

پروفسور رهنمای رودپشتی: تیوری های مالی ، حسابداری مدیریت ، مدیریت مالی ، هزینه یابی هدف و هزینه یابی فعالیت

پروفسور نیکومرام ودکتر بنی مهد: تیوری حسابداری

دکتر وکیلی فرد: مدیریت مالی

سایر کتب پیشنهادی

حسابداری مدیریت پیشرفته سجادی

مدیریت سرمایه گذاری جونز

علاوه بر کتب ،مطالعه مقالات روز هم درمورد مباحث دروس بخصوص تیوری و حسابداری مدیریت و آزمونهای آماری و مدیریت مالی خوبه

نکته مهم  آمار برای امسال این بود که بسیاری از سوالات تحلیلی و غیرمحاسباتی بود.

پی اچ دی تست : برای مصاحبه هم مطالعه جداگانه ای داشتید ؟

-           من کلا زیاد مقاله می خوانم اما در فرصتی که تا مصاحبه داشتم روی مقالات اساتید علوم و تحقیقات متمرکز شدم تا با زمینه های تحقیقاتی آنها آشنا باشم. جزواتم را هم دوباره مرور کردم.

پی اچ دی تست : رزومه تان به چه صورت بود ؟

-           ازنظر پیشینه پژوهشی، از  پایان نامه یک مقالهISIو یک مقاله علمی ترویجی چاپ شده داشتم.  مقاله علمی پژوهشی دیگری را هم ارسال کرده بودم اما آن زمان هنوز پذیرفته نشده بود ولی حدودا یک ماه پیش مجله تحقیقات حسابداری و حسابرسی اکسپت نمود.

همان طور که گفتم رتبه یک کشوری آزمون کارشناسی ارشد و از فارغ التحصیلان ممتاز بودم که مفتخر به دریافت تندیس  دانشگاه آزاد قزوین شدم. با نمره تز۱۹٫۹۰ و معدل ۱۸٫۲۱ وتزم موضوعی بین رشته فاینانس ، حسابداری ، اقتصادسنجی و هوش مصنوعی بود.از نظر پیشینه تدریس دانشگاهی هم مدرس مدعو حسابداری دانشگاه پیام نور رشت هستم .

پی اچ دی تست : و کلام آخر؟

در پایان فرصت را غنیمت می شمرم و ضمن سپاسگزاری از خانوادم عزیزم،  از همه استادان ارجمندم در ۱۰-۱۱ سال  تحصیل دانشگاهی تشکر میکنم و بویژه از استادان. دوره ارشد و ازجمله گرانمایگان،  جنابان آقایان(به ترتیب الفبا) دکتر فرزین رضایی ،دکتر کیامرثفتحی،دکتر حسین کاظمی و تشکر ویژه هم از مسولین سایت ارزشمنده پی اچ دی تست که تبادل اطلاعات بین بچه ها را امکانپذیر کردند و کار سترگی را متقبل شدند که ستودنیست و همچنین تشکر صمیمانه از همه خواهران و برادران خوبم که منو مورد خطاب و عنایت مهرآمیز خویش قرار دادند..

به امید آنکه همگی ،حضور و عملکردی مبتنی بر اخلاق، دانش و خلاقیت در جامعه داشته باشیم در ابعاد علمی،حرفه ای و روزمره زندگمی امان و با امید و تلاش هوشمندانه برای هدفهای متعالی،گامهای سنجیده و استوار بر داریم  .

پاینده باشید.

KARNAME

KARNAME-nahayi

آمنه جوادزاده

دانلود
حجم: 539 کیلوبایت
 

آمنه جوادزاده

پیرمرد تنهایی در روستایی زندگی می کرد. او می خواست مزرعه سیب زمینی اش را شخم بزند اما این کار برای او خیلی سخت بود و تنها پسرش که می توانست به او کمک کند در زندان بود

پیرمرد نامه ای برای پسرش نوشت و وضعیت را برای او توضیح داد:

«پسر عزیزم! من حال خوشی ندارم لذا امسال نمی توانم سیب زمینی بکارم. از سوی دیگر من نمی خواهم که مزرعه را از دست بدهم، چون مادرت همیشه زمان کاشت محصول را دوست داشت. اگر تو اینجا بودی، تمام مشکلات من حل می شد. کاش تو بودی و مزرعه را برای من شخم می زدی. من برای این کار خیلی پیر شده ام.» دوستدار تو پدر

پسر در پاسخ پدر این تلگراف را برای او ارسال کرد:

« پدر! به خاطر خدا مزرعه را شخم نزن، من آنجا اسلحه پنهان کرده ام.» پسرت

صبح فردا 12 نفر از مأموران و افسران پلیس محلی آمدند و تمام مزرعه را برای یافتن اسلحه شخم زدند! و البته اسلحه ای نیافتند. پیرمرد بهت زده نامه ای دیگر به پسرش نوشت و به او گفت که چه اتفاقی افتاده و از او پرسید که حالا چه باید بکند؟

پسر که زیر شکنجه های طاقت فرسا دیگر رمقی نداشت خیلی کوتاه پاسخ داد:

«پدر برو سیب زمینی هایت را بکار، این بهترین کاری بود که از اینجا می توانستم برایت انجام بدهم!»

پس به یاد داشته باشید که هیچ مانعی در این دنیا وجود ندارد . اگر شما از اعماق قلبتان تصمیم به انجام کاری بگیرید می توانید آن را انجام دهید شک نکنید

 

آمنه جوادزاده

مرد ثروتمندی سوار بر اتومبیل گران قیمت خود با سرعت فراوان از خیابانی می گذشت.
ناگهان پسربچه ای پاره آجری به سمت او پرتاب کرد. پاره آجر به اتومبیل او برخورد کرد. مرد پایش را روی ترمز گذاشت و سریع پیاده شد و دید که صدمه ی زیادی به اتومبیلش وارد شده. به طرف پسرک رفت تا او را به سختی تنبیه کند.
پسرک گریه کنان ، با تلاش فراوان توجه مرد را به سمت پیاده رو، جایی که برادر فلجش از روی صندلی چرخدار به زمین افتاده بود جلب کرد.
پسرک گفت : ”اینجا خیابان خلوتی است و به ندرت کسی از آن عبور می کند، هر چه منتظر ایستادم و از رانندگان کمک خواستم، کسی توجه نکرد. برادر بزرگم از روی صندلی چرخدارش به زمین افتاده و من نتوانستم بلندش کنم . برای اینکه شما را متوقف کنم، ناچار شدم از این پاره آجر استفاده کنم."
مرد بسیار ناراحت شد و به فکر فرو رفت. برادر پسرک را روی صندلی اش نشاند، سوار ماشینش شد و به راه افتاد.
در زندگی چنان با سرعت حرکت نکنید که دیگران مجبور شوند برای جلب توجه شما، پاره آجر به طرفتان پرتاب کنند.

آمنه جوادزاده

کلاس چهارم " دونا" هم مثل هر کلاس چهارم دیگری به نظر می رسید که در گذشته دیده بودم. بچه ها روی شش نیمکت پنج نفره می نشستند و میز معلم هم رو به روی آنها بود. از بسیاری از جنبه ها این کلاس هم شبیه همه کلاسهای ابتدا یی بود، با این همه روزی که من برای اولین بار وارد کلاس شدم احساس کردم در جو آن، هیجانی لطیف نهفته است.
" دونا" معلم مدرسه ابتدایی شهر کوچکی در میشیگان، دو سال تا بازنشستگی فرصت داشت. درضمن به عنوان عضو داوطلب دربرنامه " بهبود و پیشرفت آموزش استان" که من آن را سازماندهی کرده بودم، شرکت داشت. من هم به عنوان بازرس در کلاسها شرکت می کردم و سعی داشتم درامر آموزش تسهیلاتی را فراهم آورم .
آن روز به کلاس " دونا" رفتم و روی نیمکت ته کلاس نشستم. شاگردان سخت مشغول پرکردن اوراقی بودند. به شاگرد ده ساله کنار دستم نگاه کردم ودیدم ورقه اش را با جملاتی که همه با " نمی توانم" شروع شده اند پر کرده است.
" من نمی توانم درست به توپ فوتبال لگد بزنم
" من نمی توانم عددهای بیشتر از سه رقم را تقسیم کنم."
" من نمی توانم کاری کنم که دبی مرا دوست داشته باشد."
نصف ورقه را پر کرده بود وهنوز هم با اراده و سماجت عجیبی به این کار ادامه می داد.
از جا بلند شدم وروی کاغذهای همه شاگردان نگاهی انداختم. همه کاغذها پر از " نمی توانم " ها بود.
کنجکاویم سخت تحریک شده بود. تصمیم گرفتم نگاهی به ورقه معلم بیندازم. دیدم که او سخت مشغول نوشتن " نمی توانم " است.
" من نمی توانم مادر " جان" را وادار کنم به جلسه معلمها بیاید."
" من نمی توانم دخترم را وادار کنم ماشین را بنزین بزند."
" من نمی توانم آلن را وادار کنم به جای مشت از حرف استفاده کند."
سردر نمی آوردم که این شاگردها و معلمشان چرا به جای استفاده از جملات مثبت به جملات منفی روی آورده اند. سعی کردم آرام بنشینم و ببینم عاقبت کاربه کجا میکشد .
شاگردان ده دقیقه دیگر هم نوشتند. خیلی ها یک صفحه را پر کرده بودند و می خواستند سراغ صفحه جدیدی بروند. معلم گفت:- همان یک صفحه کافی است. صفحه دیگر را شروع نکنید.
بعد از بچه ها خواست که کاغذهایشان را تا کنند و یکی یکی نزد او بروند.
روی میز معلم یک جعبه خالی کفش بود. بچه ها کاغذ هایشان را داخل جعبه انداختند. وقتی همه کاغذها جمع شدند،" دونا" در جعبه را بست، آن را زیر بغلش زد و همراه با شاگردانش از کلاس بیرون رفتند.
من پشت سرآنها راه افتادم. وسط راه، " دونا" رفت و با یک بیل برگشت. بعد راه افتاد و بچه ها هم پشت سرش راه افتادند. بالاخره به انتهای زمین بازی که رسیدند، ایستادند. بعد زمین را کندند.
آنها می خواستند " نمی توانم " های خود را دفن کنند! کندن زمین ده دقیقه ای طول کشید چون همه بچه های کلاس چهارم دوست داشتند دراین کار شرکت کنند. وقتی که سه چهارمتری زمین را کندند، جعبه " نمی توانم" ها را ته گودال گذاشتند و بسرعت روی آن خاک ریختند.
سی و یک شاگرد ده یازده ساله دور قبر ایستاده بودند. هر کدام از آنها حداقل یک ورقه پر از " نمی توانم" درآن قبر دفن کرده بود. معلمشان هم همین طور!
دراین موقع " دونا" گفت:
-دخترها! پسرها! دستهای همدیگر را بگیرید و سرتان را خم کنید.
شاگردها بلافاصله حلقه ای تشکیل دادند و اطاعت کردند، بعد هم با سرهای خم منتظر ماندند و" دونا" سخنرانی کرد.
- دوستان! ما امروز جمع شده ایم تا یاد و خاطره " نمی توانم" را گرامی بداریم. او دراین دنیای خاکی با مازندگی می کرد و در زندگی همه ما حضور داشت. متاسفانه هر جا که می رفتیم نام او را می شنیدیم، درمدرسه، در انجمن شهر، در ادارات و حتی در کاخ سفید! اینک ما " نمی توانم" را درجایگاه ابدی اش به خاک سپرده ایم. البته یاد او در وجود خواهر و برادرهایش یعنی " می توانم"، " خواهم توانست" و " همین حالا شروع خواهم کرد" باقی خواهد ماند. آنها به اندازه این خویشاوند مشهورشان شناخته شده نیستند، ولی هنوز هم قدرتمند و قوی هستند. شاید روزی با کمک شما شاگردها، آنها سرشناس تر از آنچه هستند، بشوند.
خداوند " نمی توانم" را قرین رحمت خود کند و به همه آنهایی که حضور دارند قدرت عنایت فرماید که بی حضور او به سوی آینده بهتر حرکت کنند. آمین!
هنگامی که به این سخنرانی گوش می کردم فهمیدم که این شاگردان هرگز چنین روزی را فراموش نخواهند کرد. این حرکت شکوهمند سمبولیک چیزی بود که برای همه عمر به یاد آنها می ماند و در ضمیر ناخود آگاه آنها حک می شد.
آنها " نمی توانم " های خود را نوشته و طی مراسمی تدفین کرده بودند. این تلاش شکوهمند، بخشی از خدمات آن معلم ستوده بود.
ولی هنوز کار معلم تمام نشده بود. در پایان مراسم، معلم شاگردانش را به کلاس برگرداند. آنها با شیرینی، ذرت و آب میوه، مجلس ترحیم " نمی توانم" را برگزار کردند. " دونا " روی اعلامیه ترحیم نوشت:" نمی توانم : تاریخ فوت 28/3/1980"
و کاغذ را بالای تخته سیاه آویزان کرد تا در تمام طول سال به یاد بچه ها بماند. هروقت شاگردی می گفت: " نمی توانم"، دونا به اعلامیه اشاره می کرد و شاگرد به یاد می آورد که " نمی توانم" مرده است و او را به خاک سپرده اند.
با اینکه سالها قبل من معلم " دونا" و او شاگرد من بود، ولی آن روز مهمترین درس زندگیم را از او گرفتم.
حالا سالها ازآن روز گذشته است و من هر وقت می خواهم به خود بگویم که " نمی توانم" به یاد اعلامیه فوت " نمی توانم ومراسم تدفین او می افتم.

آمنه جوادزاده

آمنه جوادزاده